Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaZdrowieZdrowie psychiczne

Spokój na wagę złota

Jak dbać o swój układ nerwowy i nastrój w czasach pełnych niepokoju?

Data publikacji: 15 stycznia 2021, 11:04
Miniony rok był dla wielu z nas trudny pod wieloma względami. Niespodziewana pandemia zaskoczyła cały świat, a poziom lęku, który towarzyszył nam zwłaszcza na samym początku, był dla wielu nowym doświadczeniem. Zdaliśmy sobie sprawę, że na wiele rzeczy, będących konsekwencją rosnącej ilości zachorowań na COVID-19, nie mamy wpływu. Wzrosły w nas niepokój i obawa o przyszłość. W pewnym momencie przestaliśmy dbać o swój stan psychiczny na rzecz ułożenia sobie życia w taki sposób, by przetrwać ten trudny czas. Właśnie dlatego podpowiemy jak odzyskać wewnętrzny spokój i harmonię, by ten Nowy Rok zacząć z większym optymizmem i spokojem ducha.

Spis treści:

Jak poradzić sobie ze stresem?

Zdrowie to stan pełnego dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego, co sprawia, że czujemy się dobrze, mając tym samym chęci i siły do podejmowania codziennych czynności. Zdrowie fizyczne to prawidłowe funkcjonowanie wszystkich układów i narządów w organizmie, które zachowują swoje prawidłowe funkcje fizjologiczne. Na zdrowie psychiczne składają się emocjonalność i umysłowość. To pierwsze pojęcie obejmuje zdolność do rozpoznawania emocji, umiejętności ich przeżywania i wyrażania w adekwatny do sytuacji sposób. To także umiejętność radzenia sobie ze stresem. Równie istotny jest czynnik społeczny ważny dla utrzymania pełni naszego zdrowia. Utrzymanie dobrych stosunków z rodziną, przyjaciółmi i innymi ludźmi w naszym otoczeniu ma znaczący wpływ na ogólny dobrostan psychiczny.

Obecna pandemia bardzo mocno naruszyła sferę psychiczną oraz społeczną naszego życia. Izolacja,  ograniczanie kontaktów zwłaszcza z rodziną i przyjaciółmi negatywnie odcisnęło się na stanie psychicznym wielu z nas. Dodatkowo zamknięcie obiektów sportowych, siłowni i wielu miejsc spotkań towarzyskich takich jak kawiarnie, restauracje czy bary zmusiło nas do spędzania większości czasu w czterech ścianach. Nie pomógł również fakt, iż wielu straciło pracę, co wymusiło konieczność przekwalifikowania się i przejście na pracę w trybie zdalnym.

Te sytuacje będące konsekwencją obecnie najbardziej niepewnej sytuacji na świecie, jaką jest pandemia koronawirusa zaczęła mieć wpływ na stan psychiczny wielu ludzi. Każdy człowiek jest indywidualną, odrębną jednostką i na obecną sytuację zareagował w inny sposób. Jedni przystosowali się do panujących zasad, akceptując obecny stan rzeczy, inni znoszą je nieco gorzej. Przeżywają wewnętrzny bunt przeciwko pandemii i nie godzą się z obecnie panującymi normami. Przez to popadają w złość, irytację, a nawet agresję. Jeszcze inni zamknęli się w sobie, odczuwając smutek, apatię i przygnębienie. Wielu z nich zaczęło rozwijać stany depresyjne i inne zaburzenia psychiczne.

Skuteczne metody walki ze stresem i niepokojem

Warto wypróbować kilka sprawdzonych sposobów, by zredukować długotrwały stres, chroniąc się tym samym przed wystąpieniem trudnych stanów psychicznych.                                                       

Takimi sposobami mogą być:

  1. Akceptacja obecnej sytuacji – w życiu nie mamy często wpływu na wiele wydarzeń. Łatwiej jest przejść ten trudny czas akceptując obecny stan rzeczy. Przestaniemy wówczas wracać myślami do stanu, który wyzwala w nas negatywne emocje. Jesteśmy w stanie odzyskać wtedy równowagę i ogólne poczucie spokoju.
  2. Wykorzystaj ten czas dla siebie – nadmiar czasu spowodowany koniecznością izolacji możesz spożytkować w kreatywny dla siebie sposób. Malowanie, szydełkowanie, szycie czy decoupage. Zajęcie myśli czymś kreatywnym nie tylko pozwoli tymczasowo odizolować się od przykrej rzeczywistości. Czasem może stać się momentem, w którym poczujesz, że nowa pasja stanie się sposobem na zarobek i szczęśliwsze życie.
  3. Zacznij ćwiczyć w domu – internet posiada nieograniczone możliwości. Można znaleźć w nim ćwiczenia dostosowane do Twoich upodobań i możliwości. Joga, pilates, trening całego ciała, streching, czy zajęcia taneczne wymagają jedynie kawałka wolnej przestrzeni w Twoim domu. Ćwiczenia wykonywanie regularnie nie tylko podniosą poziom Twojej kondycji i wydolności, ale zagwarantują Ci także odpowiednią dawkę endorfin każdego dnia. Dzięki nim możliwe stanie się wytwarzanie serotoniny, czyli hormonu szczęścia, dzięki któremu łatwej będzie nam znieść panujące ograniczenia życia codziennego.
  4. Czytaj książki, włącz dobry film lub serial – jest wiele znakomitych pozycji książkowych, a w ostatnim czasie także mnóstwo ciekawych seriali i filmów, które pozwolą nam oderwać się od trudnej rzeczywistości. Za niewielkie pieniądze możemy wykupić dostęp do baz filmów oraz ebooków. Wystarczy, że usiądziemy w wygodnym fotelu i przyrządzimy ulubione, najlepiej zdrowe przekąski wybierając dobry filmy lub książkę. Z pewnością wpłynie to na nasz ogólny dobrostan psychiczny.
  5. Zadbaj o atmosferę w swoim domu wystarczą małe zmiany, by zmienić atmosferę pomieszczenia na cieplejsze i bardziej przytulne. Palenie świeczek o kojących, odprężających zapachach drzew iglastych, jałowca, rozmarynu, mięty, bazylii, szałwii czy tymianku. Działają nie tylko relaksująco, ale także usuwają zmęczenie i poprawiają pamięć.
  6. Muzyka relaksacyjna wiele badań wykazało, że muzyka potrafi niesamowicie odprężyć i znacznie obniżyć poziom napięcia, doprowadzając organizm do stanu równowagi. Jest wiele ścieżek dźwiękowych, specjalnie skomponowanych w taki sposób, by melodia, która dociera do naszego mózgu poprzez narząd słuchu, interpretowana były jako pozytywna i wyzwalała przyjemne skojarzenia. Taką muzyką o udowodnionym działaniu odprężającym jest jazz czy soul, a także dźwięki naśladujące odgłosy przyrody, morskich zwierząt, śpiew ptaków czy szum mórz i oceanów.
  7. Stosowanie technik relaksacyjnych polegają one przede wszystkim na progresywnej relaksacji mięśni jak np. w technice Jacobsona. Ćwiczenia te polegają na naprzemiennym  napinaniu i rozluźnianiu grup mięśni, rozpoczynając od mięśni stóp i kończąc na mięśniach twarzy. Bardzo ważna jest tutaj duża samoświadomość i koncentracja na skurczu mięśni poszczególnych części ciała. Inną metodą rozluźniającą układ nerwowy jest oddychanie przeponą, czyli przekierowanie oddychania z toru piersiowego na tor brzuszny. Skurcz przepony wpływa na rozluźnienie nerwu błędnego, który unerwia przełyk oraz dolną część układu pokarmowego, dzięki temu jest ona w stanie regulować prawidłową pracę żołądka i jelit. Regularne stosowanie technik oddychania przeponą może redukować objawy związane z refluksem żołądkowo-przełykowym i poprawiać pracę jelit.

Suplement diety na wsparcie układu nerwowego

Kiedy wzmożona nerwowość i nadmierne napięcie w ciągu dnia utrudniają nam codzienne funkcjonowanie, a problemy i trudności z zasypianiem stają się dodatkowym problemem, warto  wspomóc się odpowiednim suplementem diety. Produkt na bazie ziół i witamin zadziała łagodnie. Zawartość ekstraktu z rumianku wspomoże relaks, zmniejszy uczucie rozdrażnienia i obniży poziom nadmiernego napięcia. Poza tym ułatwi zasypianie i zadba o dobry sen. Magnez i witamina B6 zawarta w suplemencie pomoże zachować dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne. Natomiast ekstrakt z korzenia różeńca górskiego wesprze prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i poprawi zdolności umysłowe i poznawcze.

Adrianna Majewska

Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.