Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaTreningSiłownia i fitness

Jak ćwiczyć w domu efektywnie

Jak ćwiczyć w domu? Dowiedź się jakie wykonywać ćwiczenia w domu bez sprzętu

Data publikacji: 4 lutego 2016, 16:06
Nie lubisz zatłoczonych siłowni? Źle się czujesz, gdy na zumbie nie nadążasz za resztą grupy lub masz problem z zapamiętaniem sekwencji ruchów? Masz poczucie, że jesteś gorszy od pozostałych uczestników treningu, bo masz słabszą kondycję i nie dajesz rady wykonać wszystkich ćwiczeń? Czy to znaczy, że nie masz szans na smukłą sylwetkę i prawidłową wagę? Spokojnie. Możesz się zdecydować na trening we własnych czterech ścianach. Ważna jednak jest wiedza, jak ćwiczyć w domu, by osiągnąć pożądane efekty i przy okazji nie zrobić sobie krzywdy. Poniżej kilka wskazówek dotyczących tego, jak ćwiczyć w domu, a także informacje o zaletach i wadach takiego sposobu dbania o sylwetkę.
Jak ćwiczyć w domu – rodzinazdrowia.pl

Jak zacząć ćwiczyć w domu? Podstawowe informacje na temat tego jak ćwiczyć w domu​

Marzysz o ładnej figurze, ale nie chcesz, nie możesz, nie masz czasu lub pieniędzy, by podjąć profesjonalny trening w fitness klubie? Nie gaś swojego zapału i podejmij wyzwanie indywidualnie, we własnych czterech kątach. Jak zacząć ćwiczyć w domu? Przede wszystkim musisz mieć motywację. Dla niektórych będzie to chęć zrzucenia paru kilogramów czy pozbycia się cellulitu na udach, dla innych poprawa kondycji. Jeszcze inni potraktują ćwiczenia jako sposób na spędzenie wolnego czasu. Najważniejsze, by postawić sobie jasny cel, do którego będziesz dążyć, np. schudnąć 10 kg. Warto się zważyć, zmierzyć obwód bioder, ud, brzucha itp. Spisać to wszystko na kartce, zrobić sobie zdjęcie sylwetki i powiesić w widocznym miejscu – najlepiej tam, gdzie jak ćwiczyć w domu - rodzinazdrowia.plbędziesz ćwiczyć. Nic bardziej nie zachęca do wylewania siódmych potów niż widok znienawidzonych przez nas fałdek na brzuchu czy niekształtnych pośladków. Nic bardziej nie motywuje do dalszej pracy, niż kilka kilogramów mniej pod koniec miesiąca.

By zacząć ćwiczyć w domu, trzeba przygotować sobie kawałek wolnej podłogi. Przydatna będzie też mata (do ćwiczeń mięśni brzucha, jogi czy pilatesu). Dobrze, aby była antypoślizgowa. Warto uszykować sobie mały ręcznik do wycierania potu i wodę. Nawodnienie organizmu podczas wysiłku fizycznego jest bardzo ważną sprawą. Postawmy na wygodny strój i sportowe, nieślizgające się obuwie. To, że zdecydowałeś się ćwiczyć w domu, nie oznacza, że na nogach zostawisz kapcie.

Trening dla początkujących w domu bez sprzętu – przekonaj się, że jest to możliwe​

Zanim przejdziesz do ćwiczeń, pozostaje ostatnia kwestia: czy decydujesz się na trening w domu bez sprzętu? Czy wybór formy aktywności wiąże się z inwestycją w konkretne akcesoria? Na początek wystarczą chęci oraz trochę wiedzy dotyczącej tego, co i jak ćwiczyć, by nie zrobić sobie krzywdy, a jednocześnie osiągać zamierzone cele. Na rynku jest dostępnych wiele opracowań, począwszy od książek, przez wydawnictwa DVD, na zamieszczanych w internecie filmach instruktażowych kończąc. Trenerzy fitness prześcigają się w walce o klienta. Chodakowska, Bojarska, Lewandowska… te nazwiska zna chyba każdy, kto postanowił podjąć się treningu w domu bez sprzętu. Ćwiczenia z trenerem zmniejszają ryzyko kontuzji, ograniczają możliwość popełniania błędów, wskazują co wykonać, by np. wysmuklić uda. Oczywiście da się ćwiczyć bez fachowych wydawnictw. Kilka pompek, brzuszków, przysiadów… Ruch to zdrowie. Tylko czy nie do końca przemyślany trening przyniesie oczekiwane efekty?

Jeśli nie stać nas na drogie sprzęty, a same ćwiczenia to za mało, możesz wzbogacić trening o skoki przez skakankę, użyć hula-hop czy małych obciążników. Nie są to drogie rzeczy, dostaniesz je właściwie wszędzie.

Jeśli natomiast uważasz, że same ćwiczenia to za mało, a masz trochę zbędnego grosza, zainwestuj w domową siłownię.

Siłownia w domu czyli podstawowe sprzęty przydatne do ćwiczeń

Urządzenie siłowni w domu nie musi wiązać się z ogromnymi kosztami, specjalnie wydzielonym pokojem i zajmującym wiele miejsca sprzętem z górnej półki. Na początek wystarczy mata, skakanka (5 minut skakania na skakance ujędrnia nogi w zakresie porównywalnym do przebiegnięcia 800 metrów), kilka hantli i twister (do ćwiczenia mięśni skośnych brzucha). Są to akcesoria zajmujące niewiele powierzchni, które po skończonych ćwiczeniach łatwo schować do szafy.

Jeśli masz trochę więcej miejsca i środków, zainwestuj w:

  • hantle z regulacją obciążenia (posłużą ci dłużej, w miarę roztrenowania będziesz mógł zwiększać podnoszone kilogramy);Jędrne pośladki - ćwiczenia w domu - rodzinazdrowia.pl
  • piłkę gimnastyczną – zbawiennie działa na kręgosłup i daje wiele radości;
  • rower stacjonarny (najlepiej z regulacją oporu) – jego zaletą jest małe obciążenie stawów;
  • orbitrek (łączący w sobie funkcje roweru i steppera) – ruchy na orbitreku przypominają bieg, jazdę na nartach i rowerze;
  • bieżnię – spala tłuszcz, jest prosta w użytkowaniu, biegamy nie ruszając się z domu, bez względu na pogodę;
  • atlas – idealny do budowy mięśni, o zastosowaniu kulturystycznym.

Jak widać, w urządzaniu siłowni w domu ogranicza nas tylko zasobność portfela. Z kolei same ćwiczenia dla początkujących w domu nie muszą wiązać się z wielkimi nakładami finansowymi.

Jak ćwiczyć w domu czyli systematyczność i rzetelność to podstawa​

Trening w domu ma wiele zalet. Pozwala oszczędzić czas na dojazdy do fitness klubu oraz dba o nasz domowy budżet. Ponadto ćwiczysz gdy ci pasuje, sam wybierasz, na jakie ćwiczenia masz ochotę danego dnia, a także decydujesz, ile czasu na nie poświęcisz. Od ciebie zależy czy postawisz na trening bez sprzętu, czy też zainwestujesz w siłownię w domu. Jeśli chcesz, by ćwiczenia w domu były efektywne, musisz być systematyczny i konsekwentny. Samodyscyplina to podstawa. Pamiętaj, by dostosować ćwiczenia do twoich możliwości i potrzeb. Zorganizuj odpowiednio przestrzeń. Wspomóż się wskazówkami profesjonalistów, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem w prasie i internecie. Zwłaszcza w internecie nie trudno znaleźć  zestawy ćwiczeń dla początkujących w domu zarówno w formie zdjęć, jak i filmików instruktażowych.

Ruch jest ważny i potrzebny. Nie powinno się go deprecjonować w żadnym wymiarze. Pamiętajmy jednak, że jeśli chcemy osiągnąć naprawdę dobre efekty, warto wesprzeć się radą profesjonalisty i skorzystać ze specjalnie pod nas opracowanego planu treningowego.

Romualda Sobka

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.