Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaWarzywa i owoce

Nie tylko ziemniaki, czyli które warzywa bulwiaste powinny pojawiać się na naszych stołach

Właściwości warzyw bulwiastych. Sprawdź, jakie właściwości ma topinambur, seler i marchewka

Data publikacji: 30 września 2016, 03:48
Choć większość warzyw bulwiastych stanowi bogate źródło witamin, to jednak nie ich właściwości zdrowotne sprawiają, że pojawiają się one na naszych stołach. Częściej wybieramy je po prostu dlatego, że cenimy ich walory smakowe. W przeciwieństwie do cieszących się dużą popularnością ziemniaków, właściwości warzyw takich, jak np. topinambur czy pasternak często stanowią dla nas niewiadomą. A możliwości wykorzystania warzyw bulwiastych, nawet tych mało znanych, są wielorakie. Warto wiedzieć, jakie wartości odżywcze kryją warzywa bulwiaste, by tworzyć z nich posiłki nie tylko smaczne, ale też zdrowe.
Warzywa bulwiaste - rodzinazdrowia.pl

Spis treści:

Topinambur - właściwości

Warzywo to bardziej znane jest pod nazwą słonecznik bulwiasty. W jego bulwach znajduje się m.in. inulina, która wspomaga obniżanie poziomu cukru we krwi oraz oczyszcza organizm z obecności szkodliwych związków, w tym alkoholu. Inulina dodatkowo poprawia perystaltykę jelit oraz zapobiega miażdżycy, bowiem reguluje poziom cholesterolu. Topinambur, poza dostarczaniem sporej dawki potasu, której jest źródłem, ułatwia również przyswajanie innych minerałów – wapnia, żelaza, magnezu. Dzięki zawartości błonnika, okazuje się także sprzymierzeńcem osób odchudzających się. Bulwy topinamburu można spożywać w różnych postaciach: gotowane, pieczone, smażone, surowe, a nawet marynowane i kiszone.

Właściwości marchewki

Zawarty w marchewce beta-karoten wpływa korzystnie nie tylko na opaleniznę. Jego obecność ma znaczenie dla właściwego funkcjonowania naszego wzroku, poprawia także odporność organizmu oraz zapobiega rozwojowi nowotworów. Zapewnia też niezbędną dawkę witaminy A oraz opóźnia proces starzenia się skóry i powstawania zmarszczek. Występujący w marchewce przeciwutleniacz pozwala uniknąć takich dolegliwości, jak np. rak jamy ustnej czy nowotwór pęcherza moczowego. Warzywo to mogą spożywać również diabetycy, pod warunkiem, że będzie ono surowe, gdyż gotowany seler posiada o wiele wyższy indeks glikemiczny - IG 85. Marchewka sprawdzi się idealnie w wielu daniach: zupach, surówkach i sałatkach. Coraz bardziej popularne staje się wykorzystanie jej w deserach.

Seler - właściwości

Właściwości selera są nieocenione szczególnie wtedy, gdy stosujemy dietę odchudzającą. Przyspiesza on wydzielanie enzymu lipazy, odpowiedzialnego za trawienie tłuszczów. Ponadto usprawnia przemianę materii i działa moczopędnie. Spośród wszystkich warzyw bulwiastych, to właśnie seler zawiera najwięcej fosforu. Bogaty jest też w witaminę C – zawiera jej znacznie więcej niż cytrusy.

Do rodziny selerowatych należy też pasternak. Znany jest przede wszystkim z tego, że pobudza apetyt i działa uspokajająco. Ze względu na obecność kwasu foliowego, witaminy C, E oraz z grupy B, zalecany jest kobietom w ciąży.
Pasternak, podobnie jak seler, można upiec, wykorzystać jako składnik zupy lub surówki. Karmelizowany pasternak sprawdzi się też jako deser.

Amelia Naruszewicz

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również