Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaZdrowa żywność

Komosa ryżowa zamiast ziemniaków

Komosa ryżowa to zdrowa roślina, na bazie której można przygotować wiele smacznych dań

Data publikacji: 28 stycznia 2016, 09:38
Nie słyszałeś jeszcze o komosie ryżowej? Inaczej nazywana quinoą, jest jedną z najstarszych roślin uprawnych, a poza tym posiada wyjątkowe właściwości zdrowotne i odżywcze. Komosa ryżowa, inaczej quinoa lub ryż peruwiański, to tzw. pseudozboże, czyli nasiona. Właściwości i wartości odżywcze tej rośliny są od wieków cenione w Ameryce Południowej, skąd ona pochodzi. Dlatego też określana jest tam pięknym mianem "świętego zboża Inków”, "złotego ziarna Inków" czy też „matki zbóż”.
komosa ryżowa przepisy - komosa ryżowa cena

W co bogata jest komosa ryżowa?​

Quinoa jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, zdrowych kwasów tłuszczowych, a także wielu witamin i składników mineralnych. Komosa ryżowa zawiera nadzwyczaj wysoką, jak na roślinę, ilość białka, a ponadto wszystkie niezbędne aminokwasy, wapń, żelazo, miedź, fosfor i witaminy z grupy B. Nie zawiera glutenu. Jedną z korzyści spożywania komosy ryżowej jest obniżenie poziomu szkodliwego cholesterolu we krwi. Zawiera ona także saponiny, dzięki którym może wykazywać działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, przeciwwirusowe i immunostymulujące.

Walory zdrowotne​

Quinoa jest dobrą alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego. Powinna znaleźć się w diecie wegetarian, a także osób, które ze względów zdrowotnych muszą ograniczyć spożycie bogatego w niezdrowe nasycone kwasy tłuszczowe mięsa. Komosa ryżowa pomaga również zapobiegać nowotworom.

Ziarna komosy ryżowej są bogate w tłuszcze nienasycone, głównie w kwas linolenowy, oleinowy i linolowy. Ich spożycie przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu, zmniejszając ryzyko miażdżycy i innych chorób układu krążenia.

Komosa ryżowa w kuchni​

Quinoa ma lekko słodkawy smak, w związku z czym nadaje się zarówno do dań głównych, jak i deserów. Komosa ryżowa może zastąpić ryż, kasze czy ziemniaki i makarony, a także być składnikiem zup, gulaszu czy sałatek. Komosę ryżową można wykorzystać również do wypieku ciasteczek lub innych łakoci. Z kolei prażone ziarna można dodać np. do jogurtu.

Warto zastąpić komosą tradycyjne produkty spożywcze. Wyjdzie nam to na zdrowie, gdyż quinoa jest źródłem pełnowartościowego białka, zdrowych kwasów tłuszczowych, wielu witamin i składników mineralnych.

Emilia Seweryn

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również