Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaArtykuły spożywcze

Dlaczego warto wybrać jajka od kur z wolnego wybiegu?

Co warto wiedzieć o jajkach kur z wolnego wybiegu?

Data publikacji: 22 sierpnia 2017, 06:00
Jaj używamy na co dzień – zjadamy je na śniadanie i kolację, dodajemy też do wypieków i sałatek. Coraz częściej zastanawiamy się nie tylko nad tym, czy jajka są w lodówce i ile powinniśmy ich wbić do ciasta, ale jesteśmy również zainteresowani procesem ich produkcji. Na tę kwestię uwagę zwróciły przede wszystkim organizacje zajmujące się poprawą dobrostanu zwierząt hodowlanych i właśnie dzięki ich działalności wielu konsumentów zaczęło kupować jaja z wolnego wybiegu.

Jak one to znoszą?

Kampania społeczna Jak one to znoszą? poznańskiej organizacji Otwarte Klatki odsłoniła kulisy chowu klatkowego oraz ściołkowego (podłogowego). Okazało się, że kury są przetrzymywane w ogromnym ścisku (na kurę przypada kwadrat o boku ok. 27 cm, tę wielkość możemy porównać do dłuższego boku zeszytu A4), nie mogą spełniać swoich naturalnych potrzeb: grzebać w ziemi, skubać trawy, nie mają też dostępu do świeżego powietrza i naturalnego światła. Z tych względów wiele sieci sklepów wycofuje ze sprzedaży jajka z chowu klatkowego. Jaja te są oznaczone nr 3, a ściółkowe nr 2. Udając się na zakupy, warto wybierać jajka oznaczone nr 1.

Ile zapłacimy za jaja z wolnego wybiegu?

Cena jajka z wolnego wybiegu waha się od 50 gr (w większości polskich marketów) do 1 zł (w ekogospodarstwach). Natomiast cena jajka z chowu klatkowego czy ściółkowego to ok. 40 gr. Jak widać, różnica nie jest znacząca dla portfela.

Co ze smakiem jajek?

Smak jaj od kur z wybiegu nieco różni się od tych hodowanych na fermach drobiu – te pierwsze mają więcej białka i zawierają mniej wody, odróżnia je także delikatny zbożowy zapach. Natomiast jaja z chowu klatkowego charakteryzuje często ostra, przypominająca siarkowodór woń.

Jaja kurze a zdrowie

Bardzo często słyszymy, że powinniśmy ograniczyć spożywanie jajek ze względu na wysoką zawartość w nich cholesterolu, który przyczynia się do wielu groźnych chorób, m.in. miadżycy, nadciśnienia, a nawet zawału mięśnia sercowego. Jednak warto zapamiętać też, że jaja zawierają wiele cennych witamin (E, K, A, D i witaminy z grupy B) oraz są jednym z lepszych źródeł białka. Osoby niemające problemów ze zdrowiem mogą, a nawet powinny zjadać ok. 2-3 jajek tygodniowo. Wprowadzenie do diety kurzych jaj zaleca się także osobom, które mają osłabiony organizm albo po przebytej chorobie znacznie utraciły na wadze.

Czytaj więcej w temacie: Niezwykła wartość odżywcza jajek w codziennej diecie

Katarzyna Lewińska

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również