Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaArtykuły spożywcze

Co zamiast kawy? Naturalne zamienniki, które dodadzą energii na cały dzień!

Pomysły na alternatywne pobudzenie organizmu do działania

Data publikacji: 26 marca 2017, 01:08
Aromatyczna kawa pobudza i poprawia koncentrację. Jej działanie jest niemal natychmiastowe i utrzymuje się nawet kilka godzin – łatwo się do niej przyzwyczaić, ale pita w nadmiarze sieje niemałe spustoszenie w organizmie. Czy i czym można zastąpić małą czarną, by skutecznie dodać sobie energii w naturalny sposób?

Dlaczego kawa jest dla nas ważna?

Nieodłączny element szarego poranka i wspaniałe dopełnienie podwieczorku, skuteczne wsparcie w chwilach zmęczenia i kompanka podczas towarzyskich spotkań – kawa towarzyszy nam co dnia. Pijemy ją nie tylko z upodobania do smaku, ale przede wszystkim, by rozjaśnić myśli i poprawić nastrój. Niestety działanie kawy, gdy pijemy ją w nadmiarze, jest dokładnie odwrotne – nie dostarcza zbyt wielu składników odżywczych, za to odwadnia, wypłukuje z organizmu minerały, podnosi ciśnienie, zwiększa poziom kortyzolu i nasila stres. Istnieją inne sposoby na dodanie sobie energii, a na długiej liście naturalnych produktów o takim działaniu każdy znajdzie coś dla siebie.

Yerba Mate

Popularny w Ameryce Południowej napój zaparzany z suszonych liści i łodyg ostrokrzewu paragwajskiego (mate). Podobnie jak kawa dodaje energii, nie rozdrażniając, redukuje zmęczenie i rozjaśnia umysł. Zawiera kofeinę, ale picie yerba mate nie powoduje negatywnych skutków ubocznych charakterystycznych dla niej, ponieważ są one neutralizowane przez inne składniki tego naparu.

  • Zalety yerba mate: napój ten jest bogaty w witaminy i minerały. Podnosi odporność, relaksuje, przyspiesza metabolizm (jak jeszcze możesz podkręcić swój metabolizm?), reguluje pracę układu pokarmowego i wspomaga trawienie. Łagodząco i regulująco działa na układ trawienny.
  • Smakyerba mate: charakterystyczny, intensywny, gorzki (można go złagodzić, dodając trawę cytrynową lub skórkę pomarańczy).

 

Jak zaparzać yerba mate?

Tradycyjnie do zaparzenia yerba mate stosuje się guampe – specjalny pucharek z rurką, ale wystarczy też dzbanek z sitkiem. Posiekane liście i łodygi ostrokrzewu paragwajskiego zalewa się gorącą, ale nie wrzącą wodą. Po kilku minutach yerba mate jest gotowa, a zaparzać ją można wielokrotnie.

Sproszkowany korzeń maca

Maca to roślina rosnąca w Andach, zaliczana do grupy superfoods, czyli pokarmów, które mają działanie lecznicze i odżywcze. Maca wzmacnia, dodaje sił, poprawia witalność i wytrzymałość, w naturalny sposób zwiększa poziom energii w organizmie.

  • Zalety korzenia maca: maca jest źródłem witamin, zwłaszcza z grupy B, minerałów, żelaza, aminokwasów, kwasów tłuszczowych, ale też wartościowych węglowodanów, białka i błonnika. Wspomaga pracę narządów wewnętrznych, łagodzi stany zapalne, wzmacnia odporność i poprawia płodność.
  • Smak korzenia maca: wyrazisty, mocny, cierpko-słodki.

Jak spożywać korzeń maca? 

Zalecana dzienna dawka proszku z korzenia maca to 3-4 łyżeczki, przyjmowana na pusty żołądek kwadrans przed pierwszym posiłkiem. Można wymieszać łyżeczkę proszku ze szklanką wody albo soku, dodawać go do koktajli i jogurtów.

Tradycyjnie z korzenia maca powstaje też fermentowany słodki napój – maca chicha.

Trawa pszeniczna

Soczyste liście młodej pszenicy można wyhodować samodzielnie – warto, bo oprócz niezliczonych prozdrowotnych właściwości skutecznie wzmacnia, dodaje sił i zwiększa odporność. Poprawia samopoczucie.

  • Zalety trawy pszenicznej: dostarcza aminokwasów, enzymów, witamin, minerałów i chlorofilu. Wspomaga organizm w walce z wieloma chorobami, między innymi układu oddechowego, dermatologicznymi, nadciśnieniem i cukrzycą. Poprawia trawienie, obniża poziom „złego cholesterolu”, oczyszcza i odkwasza (poznaj dietę odkwaszającą organizm). Działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie.
  • Smak trawy pszenicznej: delikatny, świeży, doskonale komponuje się z sokami owocowymi.

Jak spożywać trawę pszeniczną?

Z liści trawy pszenicznej otrzymuje się sok (jeśli nie mamy sokowirówki, wystarczy zmiksować liście z wodą, a po kilku godzinach odcisnąć), który najlepiej pić na czczo. Optymalna dzienna dawka soku to 30-90 ml.
Po wysuszeniu liście trawy pszenicznej można też zmielić na proszek. Są również doskonałym dodatkiem do sałatek. 

Sylwia Kupczyk

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również