Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaZdrowa żywność

Błonnik – ważny składnik diety

Jaką rolę w diecie odgrywa błonnik?

Data publikacji: 23 lutego 2016, 09:18
Mimo że nie ulega on procesom trawiennym, jest dla ludzkiego organizmu bardzo ważny. Jego rola w diecie nie zawsze była doceniana, jednak badania przeprowadzone w ostatnich dziesięcioleciach wykazały, że zajmuje w niej bardzo istotne miejsce – dowiedziono, że włókno pokarmowe korzystnie wpływa na perystaltykę jelit, zapobiegając nowotworom układu trawiennego. Ponadto zmniejsza wchłanianie cholesterolu i glicerydów, a także obniża ciśnienie krwi. Dzięki swoim właściwościom polecany jest osobom na diecie. Mowa o błonniku – powszechnie znanym, ale dla wielu wciąż tajemniczym.
rola błonnika w diecie - czym jest błonnik - rodzinazdrowia.pl

Czym jest błonnik?

Błonnik to inaczej włókno pokarmowe, substancja, której źródłem są przede wszystkim rośliny, takie jak warzywa strączkowe, kiełki czy ziarna zbóż. Dzieli się na dwa rodzaje – rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Rozpuszczalny, jak sama nazwa wskazuje, rozpuszcza się w wodzie, tworząc żelową substancję. Ten typ błonnika wpływa na obniżenie ciśnienia krwi, cholesterolu oraz poziomu glukozy we krwi. Z kolei błonnik nierozpuszczalny ma działanie przeczyszczające i normalizujące pracę przewodu pokarmowego. Błonnik jest również tym, co nadaje pokarmom objętość – te produkty, które zawierają znaczne ilości włókna pokarmowego, są bardziej sycące. Jednak efektem ubocznym zjedzenia dużej ilości błonnika mogą być wzdęcia czy skurcze żołądka. Błonnik jest ważnym składnikiem diety, warto więc przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym i sprawdzić, czy dostarczamy swojemu organizmowi wystarczającej ilości tej substancji.

Co zawiera błonnik

Najwięcej błonnika znaleźć można w nasionach roślin strączkowych – groch, fasola, bób, ciecierzyca, soczewica i soja są tu znakomitymi przykładami. Również produkty zbożowe cechują się wysoką zawartością włókna pokarmowego (z wyjątkiem tych wysoko przetworzonych). Podobnie owoce, zwłaszcza jabłka, grejpfruty i pomarańcze. Nie ma sposobu, aby zbadać poziom spożywanego błonnika, jednak wyniki badania krwi wskazujące na podwyższony poziom glukozy i cholesterolu mogą być konsekwencją jego niedoboru. Jeśli z jakiegoś powodu nie można zwiększyć spożycia produktów bogatych we włókno pokarmowe, warto sięgnąć po suplementy.

Jakie produkty zawierają najwięcej błonnika?

Produkty zawierające dużą ilość błonnika sycą na dłużej, przez dodanie objętości spożywanym pokarmom sprawiają, że jemy mniej, regulują wchłanianie cukrów i tłuszczów, a także hamują apetyt. Dlatego osoby stosujące dietę odchudzającą powinny wybierać bogate w błonnik pieczywo pełnoziarniste, spożywać płatki śniadaniowe z dodatkiem tego składnika, jeść owoce lub granulat z błonnika dostępny m.in. w sklepach ze zdrową żywnością. Warto też wyrobić w sobie nawyk picia przynajmniej 1 litra wody dziennie, bez której działanie błonnika jest zupełnie nieskuteczne. Błonnik potrzebuje wody do tego, aby napęcznieć pod jej wpływem, móc elastycznie się przemieszczać i w efekcie oczyszczać jelita. Jeśli będziemy pić zbyt mało, błonnik będzie jedynie zalegać nam w żołądku, a jego działanie będzie znikome.

Agnieszka Wasiluk
Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również