Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaWarzywa i owoce

Koktajle pełne witamin

Data publikacji: 5 sierpnia 2023, 14:26
Witaminy to ważny składnik codziennej diety. W okresie letnio-jesiennym mogą pełnić szczególnie istotną rolę ze względu na zmienne warunki pogodowe, wzmożoną aktywność fizyczną i specyficzne potrzeby organizmu w tym czasie. Na szczęście lato i jesień obfitują w rozmaite owoce, które są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów. Wystarczy połączyć ulubione smaki i zmiksować z nich przepyszne koktajle!

Spis treści:

Jakie witaminy na ciepłe dni?

Dlaczego spożywanie witamin jest tak ważne?

Przepisy na letnie koktajle

  • Smoothie z jagodami i szpinakiem
  • Koktajl z melona i ogórka
  • Mango-awokado smoothie
  • Egzotyczny koktajl z papają

Jakie witaminy na ciepłe dni?

Owoce, warzywa oraz inne produkty żywnościowe, bogate w witaminy, stanowią ważny element zrównoważonej diety przez cały rok, nie tylko latem. Niektóre witaminy mają jednak szczególne znaczenie właśnie teraz ze względu na swe korzystne działanie na organizm funkcjonujący w specyficznych warunkach.

Jakie witaminy powinny się znaleźć w naszym gorącym menu?

  • Witamina A – chroni przed stresem oksydacyjnym, ma wpływ na kondycję skóry i dobry wzrok.
  • Witamina B3 (niacyna) – istotna dla prawidłowej termoregulacji organizmu.
  • Witamina B6 – łagodzi podrażnienia skóry i podnosi odporność.
  • Witamina B9 (kwas foliowy) – bierze udział w procesach regeneracji komórek.
  • Witamina C – chroni przed działaniem wolnych rodników i wspomaga odporność.
  • Witamina E – działa przeciwutleniająco i korzystnie wpływa na stan skóry.
  • Witamina K – jest ważna dla krzepnięcia krwi i mocnych kości.

Dlaczego spożywanie witamin jest tak ważne?

Latem często jesteśmy bardziej aktywni na świeżym powietrzu, uprawiamy sporty, spędzamy czas na plaży, w górach czy w ogrodzie. Tu z pomocą przychodzą zwłaszcza przeciwutleniacze (witaminy A, C, E), które pomagają w ochronie komórek przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki, powstające w wyniku zwiększonego wysiłku fizycznego oraz ekspozycji na promieniowanie UV.

Witaminy te są także ważne dla zdrowia skóry, która latem jest szczególnie narażona na działanie słońca i może być podatna na uszkodzenia. Wspierają one procesy naprawy i gojenia się, ochronę przed promieniowaniem UV oraz utrzymanie jej elastyczności i blasku.

Niektóre witaminy, np. C, E i B5, pomagają w utrzymaniu odpowiedniego poziomu nawodnienia, co jest szczególnie ważne w czasie gorących dni, gdy ze względu na wysokie temperatury i zwiększone wydalanie płynów przez organizm, zwiększa się także ryzyko odwodnienia.

W okresie letnim, mimo cieplejszych temperatur, nadal możemy być też narażeni na infekcje i przeziębienia. Nie można więc zapominać o zachowaniu silnego układu odpornościowego. Kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego funkcjonowania mają witaminy C, D, A oraz z grupy B.

Przepisy na letnie koktajle

Doładuj się witaminowo! Wystarczy kilka ulubionych owoców, które masz pod ręką, blender  i w kilka minut pożywna i zdrowa przekąska gotowa.

Oto kilka pomysłów na orzeźwiające koktajle, pełne witamin i składników odżywczych, które są ważne dla organizmu w okresie letnim:

 

  • Smoothie z jagodami i szpinakiem

Składniki:

jagody (świeże lub mrożone), banan, świeży szpinak, jogurt naturalny lub napój roślinny, miód (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Wszystkie składniki zblenduj aż do uzyskania gładkiej konsystencji. Ilością dodanego miodu możesz regulować słodkość napoju w zależności od preferencji.

  • witaminy C, E, K
  • witaminy A, C, B6, potas
  • witaminy A, C, K, B9 (kwas foliowy), żelazo

 

  • Koktajl z melona i ogórka

Składniki:

melon, kiwi, zielony ogórek, sok z limonki, miód, świeża mięta, woda gazowana

Przygotowanie:

Obrany ogórek, kiwi oraz melon pokrój na mniejsze kawałki i zblenduj wraz z sokiem z limonki, miodem i kilkoma listkami świeżej mięty. Uzupełnij wodą gazowaną do uzyskania pożądanej gęstości. Taki koktajl to doskonała kombinacja witamin i nawilżających składników, a mięta oraz sok z limonki dodadzą świeżości.

  • witaminy A, C
  • witaminy C, E, K, błonnik
  • witaminy C, K
  • witaminy C, z grupy B
  • witaminy A, C

 

  • Mango-awokado smoothie

Składniki:

mango, awokado, sok pomarańczowy, jogurt grecki

Przygotowanie:

Dojrzałe owoce zblenduj wraz z sokiem i jogurtem, aż do uzyskania gładkiej konsystencji. Taki koktajl to prawdziwa regeneracyjna bomba – jest pełen przeciwutleniaczy i składników odżywczych.

  •  witaminy A, C, E, K, potas
  •  witaminy C, E, K, z grupy B, zdrowe tłuszcze, potas

 

  • Egzotyczny koktajl z papają

Składniki:

papaja, pomarańcza, ananas, mleko migdałowe, szczypta cynamonu

Przygotowanie:

Owoce obierz ze skóry (z papai usuń też nasiona) i pokrój na kawałki. Wszystkie składniki zblenduj do uzyskania aksamitnej konsystencji. Możesz dodać też kilka kostek lodu – taki egzotyczny koktajl świetnie ugasi pragnienie.

  • witaminy A, C, E, papaina, błonnik
  • witamina A, C, błonnik
  • witaminy A, B6, mangan

Autor: Marta Nowacka

 

 

 

Powrót